Skip to content

5 המלצות למניעת כאבי גב בקרב ילדים

כאבי גב אצל ילדים הופכים לבעיה הולכת וגדלה עם השינויים החלים בהרגלי המשחק והלמידה שלהם.

מגוון גורמים באורח החיים המודרני מביאים לכדי התרחבות הבעיה:

שעות ארוכות בבטלה מול הטלויזיה ועוד שעות מול מסך המחשב

ישיבה ממושכת בתנוחה לא נכונה (60%-75% מהילדים המדווחים על כאבי גב לא יכולים לנקוב בכאב ספציפי שכן בדיקה גופנית או צילומי רנטגן יראו נורמליים ולא יצביעו על בעיה).

שימוש בתרמיל בי"ס באופן לא נכון, כמו נשיאה באמצעות כתף אחת או נשיאה ביד אחת- מביאים למעמסה על הגב. כמו כן תרמילים במשקל הגבוה ממשקל הילד או כאלה שלא מתאימים למשקל ולגודל שלו עשויים להוביל לכאבי גב.

ילדים עם כאבי גב בדרך כלל יגדלו להיות מבוגרים עם כאבי גב, לכן, עידוד וטיפוח של הרגלים נכונים ובריאים חיוניים כל כך דווקא בקרב ילדים.

 

איך נוכל לעזור ולמנוע את כאבי הגב בקרב הילדים?

שימוש נכון בתרמיל בית הספר- הקפידו על נשיאת התרמיל כאשר הרצועות ע"ג שתי הכתפיים על מנת למנוע מעמסה על עמוד השדרה. הפתרון האידיאלי הוא תיק נישא באמצעות גלגלים.

ניהול המאמץ על השרירים- במידה וכאב הגב נגרם כתוצאה מפגיעה פיזית כמו פציעת ספורט, הדרך הטובה ביותר להתמודדות תהיה להתחיל על מאמץ מזערי ב- 48 השעות הראשונות, הנחת קרח על האזור במשך 10 דקות 3-4 פעמים ביוןם. יש להימנע מפעילות ספורטיבית או הפעילות שגרמה לפציעה לפחות במשך שבוע. לאחר 36-48 ממועד הפציעה יש לבצע עיסוי עדין במטרה לסייע בהקלת הכאב והרגישות. חמישה עד שבעה ימים לאחר הפציעה ניתן להתחיל במתיחות עדינות של האזור. במידה והכאב נמשך כעבור 7 ימים- יש להיוועץ ברופא.

 

תרגילים כחלק מהשגרה- הקפידו על פעילות גופנית כחלק משגרת חיי הילדים. עודדו אותם לשחק במשחק פעיל או אפילו לבצע תרגילים פשוטים לשיפור שרירי הליבה. ניתן לעשות שימוש בכדור פיזו ולקפץ עליו במשך 2 דקות בכל פעם ולחזור על התרגיל 5 פעמים ברצף. תרגיל נוסף שניתן לבצע באמצעות הכדור הוא ישיבה על הכדור תוך הרמת הרגליים מעט מעל הקרקע והחזקת הרגליים במצב זה למשך דקה או שתיים. יציבות ושליטה בשרירי הליבה תפחית את כאבי הגב בקרב הילדים. שחייה, הליכה ורכיבה על אופניים הן פעילויות פשוטות וזמינות שעשויות לסייע בהקלה על כאבי גב הקשורים בהתכווצויות בשריר.

הגבילו את שעות הטלויזיה והמחשב (כלומר זמני הישיבה)- ישיבה ממושכת גורמת לעייפות השרירים. עודדו את הילדים לקחת הפסקות קבועות בעת הכנת שיעורי בית ולבצע הליכה (גם אם זה עד למטבח ובחזרה) ומתיחות (באמצעות הרמת ידיים ועמידה על הבהונות). פעולות אלו יקלו על הכאב ועל עייפות השרירים. בסה"כ המטרה שלנו היא לגרום לילדים להיות פעילים יותר וגם בזמנים בהם הם נאלצים לשבת למשך זמן ארוך, יש לוודא שהם יושבים בתנוחה נכונה ומקפידים על "הפסקות מהישיבה".

תנוחת ישיבה נכונה- הקפידו להשתמש בריהוט המותאם לילדכם, הן בעת הכנת שיעורי הבית והן בזמן המשחק במחשב. התחילו עם בחירת כיסא מתאים ואיכותי ולאחר מכן התאימו את גובה הכיסא לשולחן באופן שבו הילד מסוגל להניח את ידיו על השולחן או על משענת הכיסא. המרפקים צריכים להיות בגובה המקלדת או המחברת והאמות מגבילות לרצפה. וודאו שיש להם תמיכה לרגליים. מאחר ומרבית השולחנות בנויים למבוגרים, סביר להניח שהשולחן גבוה מדי עבור הילד ולא יאפשר לו להגיע עם רגליו לרצפה. לפתרון בעיה זו תוכלו לעשות שימוש במשענת רגל או לחפש כיסא המיועד לילדים עם רגל מתכוננת. כיסא מותאם לגודל הילד יבטיח יציבה טובה יותר בניגוד למצב בו הרגליים באוויר ונוצר לחץ על הגב. אם הילד שלך עושה שימוש במחשב שולחני ודאו כי הוא יושב ישר מול המקלדת והמסך. האןת B במקלדת צריכה להיות בקו אחד עם הבטן והחלק העליון של המסך צריך להיות בגובה העיניים.

גודל וגובה נכונים בשולחן, ישיבה נכונה וארגון סביבת העבודה יעודדו ישיבה בתנוחה נכונה ואפילו ישפיעו על ריכוז.

זקוקים לעזרת מומחים להתאמת שולחן עבודה, כיסא או עמדה- צרו קשר ונשמח לסייע.

שנת לימודים בריאה ופוריה.