Skip to content

עבודה מהמשרד

מרבית עבודתכם היא ישיבה ממושכת סביב מחשב? עובדים מהמשרד?

וודאו שסביבת העבודה שלכם תהיה ארגונומית.

ארגונומיה משרדית מתמקדת בשיפור והתאמת סביבת המשרד לעובד ומתמקדת בעיקר בעבודה מול מחשב, זאת בשל העלייה המשמעותית בשימוש במחשבים לצורכי עבודה ובשכיחות הפגיעות הנלוות לכך.

היום יותר מעסיקים מכירים בעובדה שבמידה והעובד נפגע בריאותית בבעיות גופניות כתוצאה מישיבה ממושכת זה משפיע על העבודה ויש לכך עלויות ישירות לעסק כמו: ירידה ברמת הפרודוקטיביות של העובד, היעדרות ממושכת מהעבודה, תשלום דמי מחלה, שיקום העובד, מציאת כח עבודה חלופי בזמן המחלה ועיכוב במתן מענה וביצוע משימות.

ארגונומיה היא כלי חשוב שבעזרתו יכולים ומחויבים בעלי עסקים ומנהלים מתוקף החוק לצמצם פגיעות בבריאות העובדים וכפועל יוצא גם את העלויות הנלוות אליהן. בנוסף על מניעת פגיעות, הארגונומיה עוזרת בהגברת תפוקת העובד ע"י הסרה או הפחתת מכשולים הקיימים בביצוע המטלות.

אז מהם בעצם גורמי הסיכון בעבודה מול מחשב?

שימוש בעכבר והקלדה ממושכת-  הקלדה ושימוש ממושך בעכבר גורמים אצל רוב המשתמשים לדלקת גידים. מדובר בתגובה דלקתית של הגוף בזמן מאמץ יתר של השרירים והגידים. אחד המצבים השכיחים הוא תסמונת תעלת שורש כף היד (Carpal Tunnel Syndrome) מדובר בלחץ שגורם להתנפחות הגידים וללחץ על סיבי העצב וכלי הדם. התהליך הדלקתי הזה גורם כאב והפרעות בתחושה בכף היד, רגישות בגידים וקושי בהנעת האצבעות.

הקלדה ממושכת גורמת גם למאמצים קטנים על גידים שמיישרים את שורש כף היד ולמחלת גידי שורש כף היד -Tendinopathy. התוצאה: ניוון של הגידים המקומיים, שפוגם בתפקודם ובעמידותם לעומסים.

ישיבה ממושכת- תנוחת ישיבה ממושכת ולא נכונה מול המחשב עלולה לגרום לכאבי גב קשים. הסיבה היא לחץ על השרירים שמחוברים לחוליות עמוד השדרה ולעיתים גם הצטברות של דלקת באזורים שונים של שרירי הצוואר והגב. לעיתים הישיבה מול המחשב, כשהגב מוטה קדימה והכתפיים שמוטות, עלולה אף היא לגרום לכאבי גב וצוואר איומים שמלווים את המשתמש לאורך כל היום.

הישיבה הממושכת גורמת גם להטיית הראש קדימה. האיזון בצוואר משתנה: השרירים הקדמיים העמוקים בצוואר, שאמורים לייצב את מנח הצוואר, מתארכים, בעוד שהשרירים האחוריים בצוואר מתקצרים. הדבר גורם ללחיצות ועומס גדול על המפרקים האחוריים בעמוד השדרה הצווארי. התוצאה היא כאבי צוואר וראש והקרנת כאב לכתפיים ולידיים.

בעיות עיניים- שעות מול מסך המחשב עלולות לגרום גם למחלת לחץ תוך עיני מוגבר – גלאוקומה. ללא טיפול מובילה המחלה גם לעיוורון. הבהייה מול מסך המחשב כשהעיניים פקוחות לרווחה מגבירה את היובש בעיניים, מאחר שאנחנו נוטים למצמץ פחות. התופעה מטרידה במיוחד אצל חובשי המשקפיים והמשתמשים בעדשות מגע.

ישיבה ממושכת- רובנו מבלים יותר ממחצית שעות היום בפעילות במצבי ישיבה בעבודה. ממחקרים חדשים עולה שישיבה מרובה עלולה להביא לנזקים בריאותיים קשים בכל מערכות הגוף. 

ישיבה ממושכת נמצאה כגורם סיכון עצמאי להשמנת-יתר, בפרט בקרב נשים; להפרעות ברמות השומנים והסוכר בדם; ובטווח הארוך לסיכון למחלות לב ולסכרת.

ההפרעות והסיכונים הבריאותיים נצפו גם בקרב אנשים המקיימים פעילות ספורטיבית אינטנסיבית מחוץ לשעות העבודה.

הישיבה הממושכת הינה גם גורם לסיכון גב – שנים רבות מזהירים אותנו שישיבה יכולה לגרום לבעיות גב קשות. ישיבה ממושכת ממעבירה עומס מוגבר על מפרקי הגב, לרבות הדיסקים הבין-חולייתיים, הרצועות והשרירים, ומהווה גורם סיכון ידוע להחלשות השרירים ולפגיעות גב.

ככל שהישיבה מתמשכת, העומס גובר, ואיתו הירידה ביכולת התפקוד של השרירים והמפרקים. 

 

אז איך פותרים?

בכדי להתאים את עמדת העבודה לעובד, מומלץ לעזור לעובד לסגל מנח ישיבה ניטרלי ולאחר מכן לפעול לסידור סביבת העבודה, כך שהעובד יוכל לעבוד באותה עמדה תוך שמירה על מנח הישיבה.  הסיבה לביצוע הערכת ישיבה לכל עובד באופן פרטני, ולא לתכנן עמדות באופן כללי לכולם, היא שבלתי אפשרי שאותם כללים יתאימו באותה מידה לכלל העובדים, שכן קיימת שונות גדולה בין האנשים ותלות במגוון משתנים.

ישיבה ממושכת אינה בריאה. שינויי תנוחה תכופים במהלך יום העבודה הם דרך להפחית את נזקי הישיבה הממושכת. שינויים קטנים כגון שינוי גובה המושב, זווית הכיסא ומידת ההישענות לאחור מומלצים בכל 15-20 דקות של ישיבה רצופה. תנועתיות אקטיבית נוספת כוללת קימה והתמתחות ומומלצת לאחר שעה של ישיבה רצופה.

בבית כמו בעבודה, יש לקום, להתמתח להתהלך בבית אחת לחצי שעה.

ניתן לנצל את הרגעים האבודים מול המחשב – המתנה לדף האינטרנט או לתוצאות חיפוש למשל – לקימה ולהליכה קצרה.

רצוי לשלב עמידה בזמן השהייה מול המחשב ע"י הגבהת הצג והמקלדת לגובה מתאים ע"י זרועות הגבהה. ניתן גם להיעזר בסידור מאולתר, כגון הצבה זמנית של הצג על ספר או על מדף בגובה העיניים.

 

למגוון פתרונות לארגון עמדות משרדיות ארגונומיות התקשרו >>  073-7585787

עם ארגותפי – העובדים שלכם ירצו לעבוד שעות נוספות ????