Skip to content

סובלים מכאבי גב?

יושבים המון בעבודה? יתכן שזו הסיבה לכאבי הגב שלכם

ישיבה על כיסא משרדי לפרקי זמן ממושכים בהחלט עלולה לגרום לכאבי גב תחתון או להחמיר בעיית גב קיימת. הסיבה העיקרית מאחורי זה היא שישיבה, בכיסא משרדי או בכלל, היא יציבה סטטית המגבירה את הלחץ בגב, בכתפיים, בזרועות וברגליים, ובפרט, יכולה להוסיף כמויות גדולות של לחץ לשרירי הגב. דיסקים בעמוד השדרה.
בין אם חווים את זה ככאב חד וצורב או ככאב עמום, כאבי גב תחתון יכולים להיות עניין רציני. ארבעה מתוך חמישה מבוגרים חווים את זה בשלב זה או אחר.
כאבי גב תחתון מוגדרים ככאב בחוליות המסומנות L1 עד L5 - אלו מהוות את החלק של עמוד השדרה שמתעקל פנימה בבסיס.
סיבה נפוצה לכך שהגב שלך עלול לכאוב היא מיציבה גרועה בזמן ישיבה. ישיבה בתנוחה שפופה או מעוגלת עלולה להעמיס על הדיסקים - הכריות המלאות בנוזל המגנות על החוליות מפני התחככות זו לזו.


מצב זה עלול להחמיר אם לא יטופל. בואו נחקור את הגורמים האפשריים לכאבי גב שאנו עלולים להרגיש בזמן ישיבה ממושכת ומה  ניתן יכול לעשות בנידון.
יְצִיבָה
יציבה לא טובה בזמן ישיבה או עמידה יכולה להיות גורם עיקרי לכאבי גב תחתון. התכווצות קדימה יותר מדי או השענות יתר אחורה עלולה ליצור בעיות.
גם אם כאב הגב שלכם לא נגרם מיציבה לקויה, זה יכול להחמיר בגלל זה.

כושר גופני נמוך
שרירי הליבה שלכם כוללים את אלה שבצידי הגב, ירכיים, בטן ועכוז. אם אלה חלשים, ייתכן שהם לא תומכים בעמוד השדרה שלך מספיק טוב, מה שמוביל לכאב.
מתיחות ואימונים אירוביים יכולים לסייע רבות בחיזוק הליבה שלך. זה אמור להפחית את אי הנוחות שלך על ידי הפחתת מידת העומס על הגב.

ישיבה ממושכת
ישיבה על כיסא משרדי לפרקי זמן ממושכים בהחלט עלולה לגרום לכאבי גב תחתון או להחמיר בעיית גב קיימת. הסיבה העיקרית מאחורי זה היא שישיבה, בכיסא משרדי או בכלל, היא יציבה סטטית המגבירה את הלחץ בגב, בכתפיים, בזרועות וברגליים, ובפרט, יכולה להוסיף כמויות גדולות של לחץ לשרירי הגב ואף לדיסקים בעמוד השדרה.

כאשר יושבים על כיסא משרדי ישיבה ממושכת, הנטייה הטבעית של רוב האנשים היא להתכופף בכיסא, ויציבה זו עלולה למתוח יתר על המידה את רצועות עמוד השדרה והמבנים שמסביב לעמוד השדרה. לאורך זמן, תנוחת ישיבה לא נכונה עלולה לפגוע במבנה עמוד השדרה ולתרום או להחמיר כאבי גב.

כיסא משרדי ארגונומי הוא כלי שבשימוש נכון יכול לעזור למקסם את תמיכת הגב ולשמור על יציבה טובה בזמן ישיבה. עם זאת, עצם הישיבה על כיסא משרדי ארגונומי אינה מספיקה - יש צורך גם להתאים את הכיסא המשרדי לפרופורציות של הגוף של האדם היושב בו, זאת כדי לשפר את הנוחות ולהפחית החמרה בעמוד השדרה.

השלב הראשון בהתאמת כיסא משרדי הוא לקבוע את הגובה הרצוי של השולחן או עמדת העבודה של האדם. החלטה זו נקבעת בעיקר לפי סוג העבודה שיש לבצע ולפי גובה המשתמש בכיסא המשרדי. גובה השולחן או עמדת העבודה יכולים לשנות מאוד את מיקום הכיסא המשרדי, או אפילו יביאו לבחירת סוג אחר של כיסא ארגונומי.

לאחר מיקום עמדת העבודה, המשתמש יכול להתאים את הכיסא המשרדי לפי הפרופורציות הפיזיות שלו. להלן ההנחיות החשובות ביותר כדי לוודא שהכיסא המשרדי ועמדת העבודה נוחים ככל האפשר ויגרמו לפחות לחץ על עמוד השדרה:

  • מדידת מרפקים
    ראשית, התחל בישיבה נוחה קרוב ככל האפשר לשולחן העבודה שלך כך שהזרועות העליונות יהיו מקבילות לעמוד השדרה שלך. הנח את ידיך על משטח העבודה שלך (למשל שולחן עבודה, מקלדת מחשב). אם המרפקים שלך אינם בזווית של 90 מעלות, כוונן את גובה כיסא המשרד שלך למעלה או למטה.
  • מדידת ירך
    בדקו שאתם יכולים להחליק בקלות את האצבעות מתחת לירך בקצה המוביל של הכיסא המשרדי. אם הוא הדוק מדי, עליך להצמיד את הרגליים עם משענת מתכווננת. אם אתה גבוה בצורה יוצאת דופן ויש יותר מרוחב אצבע בין הירך לכיסא, עליך להרים את שולחן העבודה או משטח העבודה כדי שתוכל להעלות את גובה הכיסא המשרדי שלך.
  • תמיכה בגב התחתון
    יש להצמיד את החלק התחתון אל גב הכיסא, וצריכה להיות כרית שתגרום לגב התחתון להתקמר מעט כדי שלא תעשה צניחה קדימה או התעגלות בכיסא כשאתם מתעייפים לאורך זמן. תמיכה זו בגב התחתון בכיסא המשרדי חיונית כדי למזער את העומס על הגב. לעולם אל תשתפלו קדימה בכיסא המשרדי, מכיוון שזה גורם ללחץ נוסף על המבנים בגב התחתון, ובמיוחד על הדיסקים המותניים.
  • מנוחה לעיניים
    עצמו את העיניים תוך כדי ישיבה נוחה עם הראש לפנים. לאט לאט פתחו את העיניים. המבט צריך להיות מכוון למרכז מסך המחשב. אם מסך המחשב גבוה או נמוך מהמבט שלכם, יש להעלות או להוריד אותו כדי להפחית את העומס על עמוד השדרה העליון.
  • משענת יד
    כוונו את משענת היד של הכיסא המשרדי כך שתרים מעט את הידיים שלך בכתפיים. שימוש במשענת יד על הכיסא המשרדי חשוב כדי להוריד חלק מהעומס מעמוד השדרה העליון והכתפיים, וזה אמור להפחית את הסיכוי להשתפל קדימה בכיסא.
  • הישאר פעיל 
    לא משנה כמה נוח בכיסא משרדי, יציבה סטטית ממושכת אינה טובה לגב והיא גורם שכיח לבעיות גב ולמתח שרירים.
  • הקפד לעמוד לעיתים קרובות
    כדי להימנע משמירה על הגב במצב אחד לתקופה ארוכה, זכור לעמוד, למתוח וללכת לפחות דקה או שעתיים כל חצי שעה. אפילו מתיחה מהירה או תנועה מינימלית - כמו הליכה למקרר המים או לשירותים - יעזרו.
    באופן כללי, תנועה ומתיחה על בסיס קבוע במהלך היום יסייעו לשמור על הרפיה של המפרקים, הרצועות, השרירים והגידים, ויגרמו לתחושה כללית של נוחות, רגיעה ויכולת להתמקד בצורה פרודוקטיבית.

בארגותרפי תוכלו למצוא מגוון כיסאות עם אפשרויות כוונון למשענת הידיים, המושב, הגב ואפילו למשענת הראש. באמצעות אפשרויות כוונון אלו תוכלו להתאים את הכיסא בהתאם לגובה ולנוחות של האדם היושב בו.